Dit hebben beide partijen dinsdag bekendgemaakt. De totale projectkosten voor
de opslag van het vloeibare aardgas (Liquefied Natural Gas) worden geschat
op zo’n 800 miljoen euro.

De terminal krijgt verschillende functies. De belangrijkste is de
opslag van vloeibaar gas dat met tankschepen wordt aangevoerd. In een
fabriek wordt het vloeibare gas vervolgens weer omgezet in gewoon gas.

Vanaf de Gate Terminal komt het gas vervolgens in het leidingnet van Gasunie
terecht om vervolgens te worden getransporteerd voor de Nederlandse en
Noord-West Europese markt.

Het project bestaat uit drie opslagtanks met een capaciteit van 180.000
kubieke meter en een pier voor het lossen van de schepen. De jaarlijkse
capaciteit kan in de toekomst toenemen tot zestien miljard kubieke meter.
Bij aanvang zal de totale doorzet van de terminals negen miljard kubieke
meter bedragen.

"Vopak en Gasunie hebben ieder een gelijk aandeel in het project van 42,5
procent", aldus bestuursvoorzitter John Paul Broeders in een
telefonische toelichting tegenover perbureau Betten. Een drietal reeds
gecontracteerde klanten nemen ieder nog een minderheidsbelang van vijf
procent.

Het gaat daarbij om DONG Energy uit Denemarken, EconGas uit Oostenrijk
en het Nederlandse Essent. Via het uitgebreide pijpleidingnetwerk van
Gasunie wordt het gas voor DONG Energy en EconGas vervoerd naar hun
thuismarkten.

Volgens analist Thijs Berkelder van Petercam is de beslissing om met het
project door te gaan goed nieuws voor Vopak. "Het is de eerste ervaring
voor het bedrijf met een onafhankelijke LNG-terminal", aldus de analist
tegenover Betten. LNG zou wel eens de belangrijkste groeimotor voor het
bedrijf kunnen zijn voor de komende 10 jaar. "Het was daarom van groot
belang dat ze daarin een eerste stap zouden zetten."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl